TEAM VRIJWILLIGERS

Regelmatig zetten wij een vrijwilliger in het zonnetje. Dit keer: onze voorzitter Ada Ros

Even voorstellen

Mijn naam is Ada Ros. Ik ben geboren in het plaatsje Heelsum, een dorp tussen Arnhem en Wageningen. Voor mijn trouwen werkte ik voor mijn vader en later voor mijn broer in ons transportbedrijf. Na mijn huwelijk zijn we gaan wonen in Nootdorp. Na 11 jaar zijn we verhuisd naar Voorschoten. In Nootdorp hebben we vier dochters gekregen en in Voorschoten nog een dochter en een zoon. Inmiddels zijn de kinderen allemaal het huis uit. We hebben tien kleinkinderen die soms wel eens bij ons logeren of waar we wel eens gaan oppassen.

Door mijn schoonzus ben ik in september 2005 vrijwilligster geworden ben bij de speelotheek, eerst als medewerkster in de uitleen. We werkten toen nog met kaartenbakken en sinds april 2012 zijn de kaartenbakken vervangen door een computer.

In 2009 werd ik secretaris en vanaf 2010 voorzitter van de Speelotheek. Maar eigenlijk vind ik de uitleen het leukste werk en daarom heb ik aangegeven om te willen stoppen met de voorzittersfunctie per 1 januari 2019. Ook omdat ik meer met de kleinkinderen bezig ben wordt het teveel. Maar de uitleen blijf ik doen. De stralende oogjes van de kinderen die met één van de ouders speelgoed komen lenen geven mij heel veel voldoening.

Het speelgoed in de speelotheek is zeer divers. Voor alle leeftijden en voorkeuren van de kinderen is er genoeg aanbod. Ons enthousiast speelgoedteam breidt dit aanbod nog steeds uit. Regelmatig wordt speelgoed gekeurd of speelgoed nog relevant is. Het afgekeurde speelgoed gaat naar een goed doel en wordt aangevuld of vervangen. Zo blijven we met een gevarieerde speelgoedcollectie ons mooie werk doen.

Ik raad mensen met jonge kinderen aan om lid te worden van de speelotheek. Thuis is er vaak genoeg speelgoed waar niet meer mee gespeeld wordt. En bij de speelotheek kun je nieuw speelgoed uitkiezen, drie weken lang gebruiken en dan weer ruilen voor ander speelgoed.

Ik ga elke keer graag naar de speelotheek toe voor de uitleen. Ook maak ik het uitleenrooster en rooster mezelf vaak in omdat het mijn hobby is.

Wij zoeken iemand die de taak van voorzitter van mij wil overnemen.

We zoeken ook een nieuwe secretaris.

En natuurlijk zijn vrijwilligers altijd welkom. Want het is verbazend hoeveel werk er verzet wordt achter de coulissen om uw kind met ons speelgoed te laten spelen.

 

Wij zijn dus op zoek naar een nieuwe voorzitter en een nieuwe secretaris.

Iets voor jou?

Werkzaamheden voorzitter:

Het onderhouden van externe contacten, het voorzitten van de bestuursvergadering en de vrijwilligersvergadering, aanspreekpunt voor nieuwe vrijwilligers, inwerken nieuwe vrijwilligers, bijhouden vrijwilligerslijst, opstellen rooster voor de inzet van de vrijwilligers bij de uitleen.

Werkzaamheden secretaris:

Opstellen en verspreiden uitnodiging en agenda voor de bestuurs- en vrijwilligersvergaderingen, maken verslag van de vergaderingen, verzorgen van de interne communicatie naar vrijwilligers en werkgroepleden. Onderhouden externe contacten naar bijv. weekbladen

Kom eens langs of stuur een mailtje voor meer informatie naar info@bijtanteleen.nl

Lees hieronder verder over ons team vrijwilligers.

VRIJWILLIGERS

Alle werkzaamheden voor de speelotheek worden gedaan door een team enthousiaste vrijwilligers. Op dit moment bestaat het team uit 18 personen. Deze zorgen gezamenlijk voor het innemen, uitlenen en controleren van het speelgoed. Daarnaast verzorgen zij de administratie, de publiciteit, de inkoop en het onderhoud van het speelgoed. Ook het bestuur bestaat uitvrijwilligers.

Bestuur speelotheek bij TanteLeen met v.l.n.r
Bestuur speelotheek Bij Tante Leen met v.l.n.r
 Ada Ros : voorzitter
 Jitske den Hollander : secretaris
 Erik Hennevanger : penningmeester

Nieuwe vrijwilligers zijn welkom!

Wij kunnen altijd nieuwe vrijwilligers gebruiken. In de wintermaanden (oktober t/m maart) ook voor de zondagmiddag. Vele handen maken licht werk, en bij meer vrijwilligers ben je minder vaak aan de beurt.
Wij bieden onze vrijwilligers veel leuke contacten met kinderen en ouders en gezelligheid met collega’s.

De werkzaamheden bestaan uit het innemen, uitlenen en controleren van het speelgoed tijdens de openingstijden. Per keer zijn er meestal 3 vrijwilligers aanwezig in de speelotheek. De tijdsduur per keer is gemiddeld 2 uur. De frequentie en dag worden bepaald in overleg met de vrijwilligerscoördinator. Minimale inzet is één keer in de 14 dagen.

Tijdens het werk in de speelotheek mogen kinderen gewoon meekomen. Bovendien ontvangen vrijwilligers een gratis lidmaatschap. Naast het meedraaien bij de uitleen, zijn er ook andere taken. Deze worden uitgevoerd door een drietal commissies.

Team vrijwilligers
Team vrijwilligers

Speelgoedcommissie

Taken zijn o.a.:

–                    het kopen en “uitleenklaar” maken van nieuw speelgoed;

–                    het bewaken van de kwaliteit en de variatie van het speelgoed;

–                    het aanvullen en repareren van het speelgoed;

PR-commissie

Taken zijn o.a.:

–                    organiseren van activiteiten;

–                    het maken en versturen van de Nieuwsbrief;

–                    het maken en verspreiden van folders, flyers en posters;

–                    het bezoeken van koffieochtenden van peuterspeelzalen.

Werkgroep Vrijwilligers

Taken zijn o.a.:

–                    het werven van vrijwilligers;

–                    het informeren en introduceren van nieuwe vrijwilligers;

–                    het maken van het uitleenrooster.

Wil je als vrijwilliger ons team komen versterken?

Lijkt het je leuk om in de speelotheek te komen werken, dan kun je tijdens de openingstijden langs komen in de speelotheek of even bellen met een van onze vrijwilligers, telefoon 071-5622749. Zij zullen je dan in contact brengen met onze vrijwilligerscoördinator.

Je kunt natuurlijk ook een mailtje sturen naar info@bijtanteleen.nl. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk contact met je opnemen.