HET SPEELGOED

Ieder kind vindt het leuk om te spelen. Daarbij komt dat het kind zich ontwikkelt door te spelen. Speelgoed stimuleert de lichamelijke, verstandelijke en sociaal-emotionele ontwikkeling. Van ieder soort speelgoed leert een kind weer iets anders. We noemen dat de functie van het speelgoed. Daarom is het goed om uw kind verschillende soorten speelgoed aan te bieden. Het is van belang dat het speelgoed past bij het ontwikkelingsmoment van uw kind. Vanuit de ervaring dat iets lukt, groeit het zelfvertrouwen en gaat het kind de volgende keer een stapje verder op zijn ontdekkingstocht.  

Om het uitkiezen van het speelgoed voor u gemakkelijker te maken, hebben we ons speelgoed ingedeeld op functie van het speelgoed en op leeftijd van het kind. Zo kunt u snel zien welk speelgoed geschikt is op een bepaald moment. Op de gezelschapsspellen en alle plastic speelgoeddozen hebben we een sticker geplakt met kleur- en leeftijdscode.

Onze kleur- en leeftijdscode:
Geel          0 – 2 jaar
Blauw       3 – 5 jaar
Groen       6 – 8 jaar
Rood         9 – 12 jaar    

De functie van het speelgoed:  
Categorie B =      Bouw- en constructiemateriaal
Categorie C =     Computer- en educatieve spellen
Categorie E  =    Expressie materiaal
Categorie F  =    Fantasie speelgoed
Categorie G =     Gezelschapsspellen
Categorie M =    Motorisch materiaal
Categorie P  =     Puzzels
Categorie Z =      Zintuiglijk materiaal   

Bouw- en Constructiemateriaal Hieronder verstaan wij al het materiaal dat in elkaar gezet moet worden, waardoor kinderen leren iets te bouwen of construeren. Het stimuleert ruimtelijk inzicht, logisch denken, concentratievermogen en de fijne motoriek. Ook leert het kind gestructureerd werken. Voorbeelden: Kid K’nex, K’nex, Clicks, Kapla, Nopper, Manetico, Duplo, Kogelbaan, Constructor, Meccano, Stocks.  

Computer- en educatieve spellen Dit zijn voornamelijk spellen die kinderen in hun eentje kunnen doen. Hiermee wordt vooral de verstandelijke ontwikkeling gestimuleerd waaronder het leren van vormen en kleuren, lezen en rekenen, het logisch denken en het ruimtelijk inzicht. Voorbeelden: (mini) Loco, Rondo Piccolo, Ik leer lezen/rekenen, Maan Roos Vis spellen, Electro, Safari Rush Hour en Camelot, spelcomputer van V’tech (met 4 spellen), Woezel en Pip computer, Storio V’tech, NintendoDS en DS-spellen.

Expressie materiaal Het materiaal in deze categorie valt onder de noemer: creativiteit en expressie. Het is speelgoed dat kinderen helpt om zelf vorm te geven en uiting te geven aan gevoelens. Ze kunnen met deze materialen dus zelf iets maken, creëren. Natuurlijk is naast creativiteit en expressie de fantasie belangrijk, die werkt hier aanvullend. Voorbeelden: sjablonenkoffer, diverse muziekinstrumenten, verkleedkleren, toverdoos, Xoomy, Tess tekenspin, ponsmotieven knutselset, Mandala tekensets.  

Fantasie speelgoed Hieronder valt al het speelgoed waarmee kinderen hun fantasie kunnen uitleven waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd. De kinderen gebruiken dit speelgoed om na te spelen wat er in de wereld om hen heen gebeurt. In dit spel kan een kind gevoelens uiten en verwerken. Gebieden waarop het fantasiemateriaal betrekking kan hebben zijn bijvoorbeeld: huis, stad (poppenhuis, stofzuiger, klein Amsterdam), keuken (kookspullen, sandwichset), winkel (kassa, boodschappen), vervoer (vliegtuig/vliegveld, auto’s, garage, diverse treinen), dieren (boerderij, safari verzorgingspost, dierenkliniek, Ark van Noah), dokter/ziekenhuis, politie, brandweer, ridders en kastelen, dino’s, prinsen en prinsessen, piraten.  

Gezelschapsspellen Door het spelen van gezelschapsspelletjes leren kinderen o.a. sorteren, combineren, associëren, hun geheugen te trainen, op hun beurt te wachten en te winnen of verliezen. Spelletjes zijn bij uitstek geschikt als gezinsactiviteit. Er zijn veel verschillende soorten gezelschapsspellen, zoals: bijzoekspellen: memorie, Bingo en lotto’s; raadspellen: ‘Wie ben ik?’, ‘Wie is het?’; woordspellen: Scrabble, Boggle,; tactische/strategische spellen: Stratego, Kolonisten van Catan en Zeeslag; behendigheidsspellen: sjoelen, Wobble, Twister of tafelvoetbal; bord- en traject spellen: het ‘grote Pluk van de Petteflet spel’, Levensweg en Monopoly.  

Motorisch materiaal Dit is speelgoed om de lichamelijke ontwikkeling te stimuleren, m.n. de grove motoriek. Hieronder valt veel materiaal om buiten te spelen. Voorbeelden: loopauto’s, glijbanen, fietsjes, skeelers, waveboard, trampoline, éénwieler, klein voetbalspel, croquetspel, werpspel, kruiptunnel.  

Puzzels Puzzelen bestaat uit goed kijken, sorteren en selecteren. Het draagt bij aan de ontwikkeling van ruimtelijk inzicht en voorstellingsvermogen, wat nodig is voor abstract denken, rekenen, tekenen en vormgeven. Voorbeelden: inlegplank, knoppen puzzel, vloerpuzzel, zoekpuzzel, draaipuzzel, puzzelbal.  

Zintuiglijk materiaal De scheiding tussen zintuiglijk materiaal en ander speelmateriaal is vaak niet goed te maken. We bedoelen hiermee specifiek speelgoed waarbij verschillende zintuigen worden geprikkeld om samen te werken bij de ontwikkeling van de fijne motoriek. Bijvoorbeeld door handen en ogen bij het pakken van een speeltje. Meestal is dit speelgoed voor de allerkleinsten. Voorbeelden: babygym, activitycenter, vormenstoof, rijgkralen, muziekcarrousel, knikkerbaan met grote knikkers, omvaldomino.